Revolta creativă a unui NEAM SĂTURAT

Până nu demult, dacă te enervau politicienii puteai să mergi liniștit la vot și să pui ștampula pe toți, să le scrii poezii de jale sau să sugerezi personaje mai competente (Obama, Bugs Bunny, Bahoi…). Puteai chiar să stai acasă, comod și apolitic.

Acum nu mai poți. Dacă dormi toată ziua ești băsist. Dacă intri într-o secție de votare ești uslaș, chit că scrii “puie monta” pe buletinul de vot. Nu ai scăpare. Te trezești că dezbați cu prietenii, că înclini spre o tabără și, încet încet, se scufundă rațiunea.

Pasiunile politice te tâmpesc. Pe bune, le-au scanat creierul unor membri de partid în timp ce discutau politică și au observat că zona responsabilă de rațiune era în beznă, pe când circuitele emoționale se aprindeau ca instalația de Crăciun.

Oameni faini se transformă în zombie fără să-și dea seama. Cum lupți cu asta?!

În timpul mișcărilor din ianuarie, antropologul Vintilă Mihăilescu a observat ceva bizar: protestul funcționa ca o “şcoală creativă a unei noi generaţii”. Triburile Bucureștiului se întâlneau în Piața Universității și, prin protest, învățau să comunice între ele, ba chiar să-și găsească o voce comună. Mihăilescu numea asta “generația revoltei creative“.

Șase luni mai târziu, exasperat de isteria politică, Mihăilescu dădea și mai multă importanță acestei generații:

Chiar cred că ceea ce am numit, în iarnă, „generaţia creativă“, această firavă revoltă ce s-a coagulat în Pieţele din ianuarie, va continua erodarea subversivă. „Revolta“ nu are nimic din forţa de şoc a unui berbece revoluţionar, dar seamănă foarte mult, cred, cu o primă fisură în barajul unui lac de acumulare.

Sună poetic, parcă vezi aievea hipsterii strecurându-se prin Vidraru. Dar ce face, mai exact, generația asta?

*toate pozele sunt de pe pagina lor de Facebook

Cea mai la modă acțiune de acum e “Neam Săturat” – o pancartă plimbată prin oraș, cu care lumea se pozează în semn de protest față de clasa politică și ce-o mai avea fiecare pe suflet. În trei săptămâni au strâns peste 400 de poze, vreo 5000 de fani, apariții în media, vedete care s-au băgat în joc și o controversă sănătoasă.

Din două în două comentarii, e câte unul care nu înțelege șmecheria cu neamul care s-a săturat și îi înfierează pe analfabeți. Între ceilalți se creează o solidaritate bizară, un fel de Frăția Omofoniei, și ăsta-i lipiciul care ține comunitatea strânsă.

“Băăi, sunt grammar nazi românii, știi cum? Frățioare, sunt mândri – bă, te-am prins, fire-al dracu’  de pletos!”

Pletosu’ e Robert Șopârlache, art director la agenția de publicitate Gavrilă&Asociații, cei care l-au ajutat pe matematicianul rârâit iubitor de clădiri vechi Nicușor Dan să obțină 72.000 de voturi pentru primărie.

Robert s-a trezit într-o dimineață cu expresia asta-n cap: Neam săturat de voi. A scris-o pe Facebook și lumea a percutat imediat. La el în agenție nu putea să facă așa ceva (“Am încercat să le explic, se uită strâmb la mine“), așa că i-a zis Cosminei Ivanov, o prietenă care studiază fotografia:

«Hai, fată, vii cu mine? Unde mergem? Pe stradă. Cum așa? Cu pancarta. Facem poze cu oamenii. Hai!»

Pe stradă a fost ciudat la început. Își făceau curaj unul altuia. I-au dat afară de la terase din centrul vechi, i-au gonit moșii paranoici de la Universitate, s-a luat și un SPP-ist de ei pentru că ar fi făcut “protest neautorizat”. Dar, încet încet, lumea a început să-i recunoască, acum îi cheamă ei să le facă poze.

Bine, băi, v-ați săturat de ăștia, da’ ce aduceți în loc?

Asta-i marea obiecție la proiectul lor – și la toată generația creativă. Oamenii stau toată ziua și clămpănesc pe Facebook, dar ceva concret nu fac. Ar fi o observație excelentă dacă n-ar fi… păi, eronată!

Știu puțini tineri de la oraș care să nu fie implicați în acțiuni civice, comunitare, educaționale etc. Ieri am întrebat pe Facebook ce inițiative de implicare socială știe lumea și am primit în câteva ore mai bine de 100 de răspunsuri. Cele mai multe sunt proiecte țintite, cu impact ușor de măsurat.

Sunt asociații care fac educație nonformală, altele care militează pentru mersul pe bicicletă, altele pentru ecologie, altele care urmăresc cheltuirea banilor publici, altele care îmbărbătează oamenii din cartiere să se implice în deciziile primăriei… Bucureștiul e plin de evenimente și, în ultima vreme, au răsărit tot felul de case deschise, ca un fel de mini-centre culturale (Casa Jurnalistului e una dintre ele).

Oamenii de aici încep să modeleze lumea din jurul lor, construind cercuri din ce în ce mai largi. Nu e ca și cum nimeni nu face nimic. Din contră, se întâmplă atâtea lucruri încât marea greutate e să te concentrezi pe ceva destul timp, să ai coerență.

Ca să aibă coerență, generația creativă trebuie să își construiască un limbaj comun, radical diferit de cel al politicienilor. Așa va face pasul de la revoltă la normalitate.

2 comments on “Revolta creativă a unui NEAM SĂTURAT

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


filme xxx
filme porno
filme porno romanesti
filme porno
filme porno